Efectul de turma

Alaturi de alegerile rationale ale fiecaruia, sectorul investitiilor este marcat de impactul factorilor de natura psihologica. De multe ori oamenii tind sa isi insusasca opiniile celorlalti, sa se alature unor curente.

Keynes a studiat in anii ’30 fenomenul si a considerat ca acesta reflecta raspunsul oamenilor la risc si la informatia limitata. In perioadele de nesiguranta creste tentatia de a te uita la comportamentul celorlalti si de a il imita, pentru ca multimea poate avea informatie de calitate superioara.

Observatii similare are si Meir Statman: exuberanta accentueaza profitul si neglijeaza riscurile, teama accentueaza riscurile si neglijeaza profitul, optimismul exagereaza impresia despre indemanarea proprie in investitii. Investitorii creaza bulele si tot ei le sparg, exagerand atat in conditii de optimism, cat si de incertitudine.

Preturile se abat de la valoarea fundamentala si devin o medie a acesteia si a acelora pe care alti investitori sunt dispusi sa o plateasca.

Sa observi comportamentul multimii nu este un lucru rau, te poate ajuta sa iei o serie de decizii, dar sa abandonezi judecata proprie pentru a-l urma iti poate aduce numai pierderi. Atunci cand se contureaza miscari de grup evidente, investitorii mari sau aceia care au mai multe informatii si-au jucat in general cartea. Tu vei fi pus in situatia de a vinde atunci cand ei au vandut de mult si preturile sunt mult mai mici, sau sa cumperi atunci cand preturile au crescut deja substantial.

Citeste si:  Bancile din zona euro stau pe un munte de bani

Bula din 2006-2008 pe bursa si sectorul imobiliar este o dovada clara a comportamentului de turma. Trebuia cumparat tot, atunci era momentul potrivit, altfel veneau strainii si te lasau fara actiuni si apartamente. Toata lumea discuta despre asta, era un sport national deja.

Acum este situatia inversa. Cuvinte noi intra in vocabularul tuturor – datorie publica, deficit bugetar, iar macroeconomia este ceva la care se pricepe oricine.

Nu spun ca-i bine sa fii mereu impotriva curentului, insa atunci cand auzi ca toti din jurul tau iau anumite decizii, incearca sa te distantezi putin de zgomot, sa analizezi si sa iei singur decizia. Atunci cand actionezi ca majoritatea, poti cel mult sa castigi mediocru, profiturile mari vin cand iei decizii originale.

Citeste pe www.newsin.ro ultimele stiri din afaceri, dar si din alte domenii de interes national.

Related Posts

Add Comment