Rezumat:
Ingerii afacerilor bisnuiau sa domine lumea investitiilor, dar acum crowdfunding-ul a schimbat regulile jocului.
Putini oameni ar putea sa inceapa o afacere, sa publice o carte, sa realizeze un album sau sa-si raspandeasca opiniile fara sprijin financiar.
Cu exceptia cazului in care aveai o ruda deosebit de bogata si de solidara, trebuia sa iti incerci norocul la banci sau in intalniri disperate cu investitori.
Chiar si atunci, pierdeai o mare parte din capital sau erai lovit de dobanzi exorbitante.
Din fericire, vremurile s-au schimbat.
In acest articol veti descoperi puterea crowdfunding-ului si cinci sfaturi esentiale pentru o campanie de crowdfunding de succes.
Crowdfunding: definitie
Sau ce este crowdfunding? Crowdfunding este practica de finantare a unui proiect sau a unei afaceri prin colectarea unor sume mici de bani de la un numar mare de persoane.
Aceasta practica este folosita in mod obisnuit de investitori, antreprenori, muzicieni, producatori, artisti sau asociatii.
Conceptul a luat nastere in 1997, datorita trupei rock Marillion.
Avand nevoie de fonduri pentru a-si finanta turneul din SUA, trupa a strans 60.000 de dolari de la fanii sai, lansand modelul actual al site-urilor de finantare participativa.
Investitorii clasici au pierdut ceva teren.
Deoarece exista putine oportunitati de a incepe o afacere fara capital, se poate spune ca crowdfunding-ul a adus oportunitati si democratie in antreprenoriat.
Crowdfunding-ul a crescut si platformele de crowdfunding au crescut odata cu el. Dintr-o data, antreprenorii si artistii puteau pur si simplu sa le ceara fanilor si clientilor lor sa finanteze urmatoarele proiecte.
Finantarea colectiva bazata pe recompense
Aceasta este una dintre cele mai populare forme de crowdfunding, oferita de site-uri precum Ulule sau Kickstarter.
Conform acestui principiu, proprietarii de proiecte ii recompenseaza pe contribuitori cu anumite beneficii sau cadouri.
Finantarea participativa pe titluri de capital
Aceasta este o formula obisnuita in crowdfunding-ul de afaceri. Prin aceasta formula, investitorii primesc inapoi o mica parte din capitalul companiei. Oamenii devin astfel actionari partiali ai proiectului sau companiei, impartind atat riscurile, cat si recompensele.
Finantarea colectiva bazata pe donatii
Aceasta forma de crowdfunding se refera la donatii financiare, fara recompense sau stimulente financiare. In general, acest tip de finantare este destinat asociatiilor. Cum ar fi Pur Projet, care, in asociere cu Ushuaia, a lansat o campanie de strangere de fonduri pentru a planta 40.000 de copaci in nord-estul Indiei.
Investitorul isi poate revinde ulterior actiunile in viitor.