Cu siguranta drumul spre succes in afaceri, este mult mai sigur pentru cei care au un plan decat pentru cei care pleaca la drum fara un astfel de instrument esential. Orice antreprenor stie cat de important e sa ai toate datele atunci cand intri intr-o afacere, sa stii la ce sa te astepti si sa te feresti din timp de surprize pentru ca in afaceri, cele mai multe surprize, sunt cele neplacute.
Iata mai jos care sunt pasii pentru intocmirea unui plan de afaceri si cam ce ar trebui sa cuprinda el.
Crearea unui plan inseamna in primul rand crearea unor sisteme, a unor mecanisme care sa functioneze aproape automat. Rolul acestor mecanisme este sa te fereasca de faliment, de neplaceri si in final sa-ti genereze profit.
Cat de eficiente si de performante vor fi aceste mecanisme depinde numai si numai de proiectant. Adica de tine!
Primul pas il constituie evaluarea cheltuielilor. Trebuie sa stii exact de cati bani ai nevoie pentru inceperea afacerii: cat sunt taxele si cheltuielile birocratice, cat e investitia propriu-zisa, care vor fi costurile de productie, etc. Ia un pix si o hartie si fa-ti niste calcule.
Dupa ce ai stabilit costurile necesare demararii afacerii, treci la pasul urmator, estimeaza-ti strategia de marketing si incasarile. Ce anume urmeaza sa vinzi, va fi un singur produs sau mai multe, care este piata careia te vei adresa, este o piata suficient de mare sau e o piata plina de concurenti puternici? Cum te vei promova, ce buget vei aloca pentru publicitate, cat estimezi ca vei castiga intr-un anumit interval de timp, sa zicem in 5 ani, dar in 10? Ar trebui sa ai un raspuns pentru toate din aceste intrebari. Fiecare raspuns este important de aceea ai nevoie de timp si studiu pentru a identifica intr-un mod cat mai corect sansele reale ale afacerii tale si resursele la care vei apela.
O sectiune aparte dintr-un plan de afaceri ar trebui sa fie estimarea riscurilor.
Aici scrii acele probleme care ar putea aparea pe parcurs si care te-ar putea impiedica sa-ti indeplinesti obiectivele. Alaturi de aceste eventuale probleme care ar putea aparea trebuie sa treci si modalitatea de rezolvare si depasire a lor.
De exemplu ce vei face daca va aparea o modificarea de legislatie in bransa in care activezi, ce vei face daca pe piata va aparea un concurent puternic, ce vei face daca va creste chiria si multe asemenea surprize neplacute ce pot aparea pe parcurs.
In fine, nu in ultimul rand, ar trebui sa te gandesti cum sa iesi din afacere. Chiar daca suna paradoxal trebuie sa te gandesti la retragere inca inainte de a incepe afacerea. Care va fi scopul ei ultim? Sa o vinzi pe o suma suficienta pentru a te “pensiona” de tanar, sa o lasi mostenire copiilor sau sa o vinzi la bursa pastrand o cota parte din actiuni? Atunci cand ai un scop clar si stii unde vrei sa ajungi te vei putea concentra mai eficient si vei avea claritatea drumului pe care mergi.
Bineinteles ca un plan de afaceri se poate adapta si din mers, atunci cand apar modificari e normal sa ajustam si planul nostru. De asemeni e foarte important sa-l controlam periodic sa vedem unde suntem, toate se desfasoara conform planului sau ne-am abatut de la el?
Foarte multi antreprenori tineri nu isi ridica problema unui plan de afaceri, singurul lor plan este “asta o sa mearga” iar apoi incep sa apara problemele (cheltuieli la care nu se asteptau, reactii ale pietei “neprevazute”) si drumul spre faliment pare tot mai sigur. Apoi isi zic ca “nu a mers” si o iau de la capat, pe parcurs unii dintre ei invata ceva dar inavata pe propria piele si anume: un plan de afaceri inseamna claritate, una e sa mergi pe drum de noapte cu farurile stinse si alta e sa ai lumina, in ambele cazuri rezultatele nu sunt garantate dar cu farurile stinse ai sanse mult mai mari sa nu ajungi la destinatie.
Intocmiti-va un plan de afaceri si tineti-va de el, tineti farurile aprinse!