Iti planifici totul pe hartie si stabilesti teluri pentru afacerea ta? Daca nu, atunci ar trebui sa incepi sa faci asta! Nimic nu se compara cu a avea un plan tangibil, o strategie coerenta, o foaie de parcurs pe care sa o urmezi zilnic ca pe o harta rutiera.
Sunt multe aspecte intr-o afacere unde planul scris ofera antreprenorului mai multa claritate, concentrare si il ajuta sa tina drumul drept.
Cand vine vorba de un plan de afaceri, majoritatea se gandesc doar la planificarea financiara a afacerii, in realitate o planificare adecvata a afacerii presupune mai multe planuri:
- Planul financiar. In care stabiliti telurile afacerii din punct de vedere financiar. Cat de mult vrei sa castigi din afacerea ta? Cum vei castiga? Te vei orienta doar pe o singura sursa de profit sau iti vei diversifica portofoliul? Daca da, cum? Raspunsurile la aceste intrebari ar trebui sa constituie planul financiar al afacerii.
- Planul privind clientii. Cu cine vrei sa lucrezi? Care sunt clientii ideali? Cum ii vei atrage? De ce ar vrea ei sa cumpere de la tine? Doresti sa ii fidelizezi si sa cumpere in mod repetat de la tine? Si asa mai departe.
- Planul de training. Un antreprenor nu isi permite sa ramana in urma cu informatiile, cel putin nu in era digitala cand noile tehnologii apar in fiecare an. Este important sa stii sa le folosesti si sa le gasesti aplicatii in afacerea ta, cel putin pentru a putea tine pasul cu concurenta, daca nu pentru a ramane in top. Prin urmare trebuie sa iti planifici propria educatie, sa iti propui ca citesti anumite carti, sa participi la diverse seminarii, etc. Investeste in educatie!
- Planificarea produselor. Daca inca nu ai o afacere, planificare produselor trebuie sa fie un element important din planul oricarei afaceri. Ce anume vei vinde? Ce va avea in plus produsul sau serviciul tau fata de cel al concurentei? Care vor fi costurile de productie? Si restul elementelor ce sunt legate de produsele si serviciile pe care ai de gand sa le comercializezi.
In linii mari acestea sunt planurile, sau mai bine zis sub-planurile, din ceea ce numim in general planificarea afacerii.