Cresterea pretului international al petrolului, pe fondul tensiunilor dintre UE, SUA si Iran, a readus in prim plan pretul benzinei.
Cea mai mica pondere a taxelor in pretul final al benzinei este in Bulgaria (46%), urmata de Spania (47%), Romania, Polonia si Estonia (48%). Cele mai ridicate ponderi sunt in Marea Britanie (60%), Irlanda, Suedia si Olanda (59%).
Bulgaria are cea mai ieftina benzina din UE (1,23 euro/litru de benzina Euro – Super 95), urmata de Romania, cu 1,26 euro, iar cea mai scumpa benzina se vinde in Italia (1,74 euro) si Grecia (1,73 euro).
Daca scadem taxele din pretul final, obtinem cea mai mica valoare, 0,644 euro/litru in Marea Britanie, explicabil prin acoperirea in proportie de 83% a consumului din productia proprie. Aceasta valoare include costul de productie, de achizitie, transport si profitul companiilor petroliere. Urmeaza Austria cu o valoare de 0,6486 euro/litru, care isi acopera insa doar 10% din consum prin productia proprie.
In Romania costurile si profiturile companiilor petroliere sunt mai mari – 0,6552 euro/litru, desi 54% din consum provine din productia interna. Valoarea este apropiata de aceea a Bulgariei- 0,6642 euro/litru, care are insa o productie proprie de petrol nesemnificativa.
Taxele din Romania sunt printre cele mai mici din Europa, la fel si celelalte componente ale pretului, care nu reflecta insa in totalitate volumul productiei interne.
Pretul benzinei in Romania este totusi unul dintre cele mai scazute din Europa.